تعداد بازدید : 3367

سپاس شده  : 16

سفر نامه سکوی نفتی فروزان ششم تا نهم آبان نود و سه
از رویا تا واقعیت ...
 خوب دوستان عزیز برای دومین بار به قصد ماهیگیری به سکوی نفتی فروزان رفتیم، برنامه ای سخت و فرسایشی و البته نه چندان موفق
 وقتی از همچین برنامه ماهیگیریی برمی گردی کلا نباختی یا اون ماهی هایی که دلت می خواست گرفتی و یا با کلی تجربه برگشتی
حدود ساعت11 صبح سه شنبه راه افتادیم و با اینکه یکی از بچه های تیم یعنی فرهاد رو فرستاده بودیم توی یه قایق دیگه ولی هنوز قایقمون طوری سنگین بود که سرعتش با تمام قدرت موتور به 10 مایل نمی رسید و نزدیک بود همون اول کار برنامه کنسل بشه که با کلی سر و کله زدن با ناخدای قایق و بعد از اینکه من و اسکندر ضربه های سنگین رو به جون خریدیم و جلوی قایق خوابیدیم و وزن جلو سنگینتر شد با سرعت 13 مایل در ساعت به سمت فروزان راه افتادیم و این 6 ساعت و اندی طاقت فرسا شروع شد...
از اینکه وسط راه یه صدا به موتور قایق اضافه شد و استرس خرابی قایق وسط دریا و شب و ...بگذریم
بلاخره حدود ساعت 6:30 دقیقه رسیدیم و از حول و هیجان اضافی ماهیگیری رو از ساعت حدود  7:30 شب شروع کردیم که اصلا تصمیم خوبی نبود، دریازدگی هم به یکی از اعضای تیم فشار می آورد و ما هم که هنوز کاملا تحت تاثیر خستگی رانندگی 1300 کیلومتری تهران تا گناوه بودیم و بیشتر از 6 ساعت ضربه های قایق رو هم تحمل کرده بودیم به سرعت انرژی خودمون رو از دست می دادیم و از ساعت حدود 11 به بعد که تازه ساعت خوب ماهیگیری فروزان شروع می شد، ماهیگیری ما به 20 دقیقه جیگینگ و نیم ساعت خوابیدن تبدیل شده بود و این سیستم تا ساعت 3 صبح به همین منوال طی شد که طی این ساعت ها 2 تا شیر به وزن جمعا 19 کیلوگرم صید شد و تعداد 4-5 ماهی بزرگ دیگه رو به خاطر تنبلی در تعویض سه شاخ های طعمه های جیگ از دست دادیم و بعد از اون در ساعت 3 همه تسلیم شدیم و خوابیدیم، خوابیدن که چه عرض کنم یعنی با روش مرتاض های هندی افقی شدیم.
فردا صبح ساعت 5:30 برای خوردن صبحانه و ماهیگیری روز یک اشتباه بزرگ انجام دادیم و به سمت یک نقطه در 12 مایلی فروزان حرکت کردیم، این تصمیم اشتباه در پیمودن 24 مایل اضافی باثیمانده انرژی ما رو هم به باد داد!!!
 شدت دریازدگی بکی از بچه های تیم ما رو مجبور کرد که برای دومین بار با قبول ریسک بازداشت شدن اون رو روی یکی از سکوهای نیمه تمام نفتی پیاده کنیم
در همین اوضاع و احوال بود که وزش باد عجیبی شروع شد و همه حدودا 100 قایق محلی با ترس و عجله شروع به جمع آوری وسایل و ترک منطقه کردند ولی ما که از صحت عملکرد سایت آمریکایی ویندفایندر مطمئن بودیم به حرف اونها توجهی نکردیم و منتظر شب دوم ماهیگیری و جبران صید کم شب اول بودیم...
در ساعت 4 شدت باد همه ما رو دچار تردید و ترس کرده بود و کم کم ناخدای قایق دوم که به عنوان گارد ما رو همراهی می کرد و یکی از اعضای تیم ما رو هم آورده بود شروع به دادن پیشنهاد برای ترک فروزان و برگشت به گناوه یا خارگ رو می کرد و اینجا ما تنها تصمیم درست این برنامه رو با قاطعیت گرفتیم و همونجا موندیم.
ساعت 7 شدت طوفان ارتفاع موج رو به بیش از 8 متر رسونده بود و عملا امکان دیدن قایق های مجاور رو سلب کرده بود و تنهایی عجیبی بر قایق کوچک ما حاکم شده بود...
 من سالهاست که در دریا ماهیگیری می کنم از خوزستان تا چابهار و حتی خارج از ایران و اعتراف می کنم که هرگز چنین امواجی ندیده بودم!
 ترس هر لحظه از چهره ناخدا بیشتر و بهتر دیده می شد و تنها دلخوشی من همون پیش بینی سایت بود که تا حالا همه چیزش اشتباه در اومده بود و آخرین پیش بینیش نشون می داد که ساعت 3 صبح دریا کاملا آروم خواهد بود!
خلاصه از تعریف اتفاقات ساعت 9 شب تا 2 صبح به دلیل پاره ای از مشکلات معذورم و خلاصه اتفاق مهمی نیوفتاد چون ما همه زنده هستیم و از ساعت 2 کم کم سرعت باد کم شد.
ما که از رو نمی ریم از ساعت 3 دوباره ماهیگیری رو شروع کردیم و تا ساعت 4 که ناخداهای 2 قایق و 5 قایق دیگه ای که اونشب اونجا مونده بودن تصمیم گرفتن از توقف کوتاه در وزش باد استفاده کرده و فرار کنند، در طول این یک ساعت 5 حمله جدی و 2 مبارزه بالای 10 دقیقه با ماهی های بزرگ که یکی از اونا 150 متر نخ رو از روی چرخ استلا 30000 با بردار متغیر فشار کلاچ دوستم محمود باز کرد منجر به صید ماهی نشد و ساعت 4 صبح منطقه رو ترک کردیم تا یکی از ناموفقترین برنامه های سالهای اخیر در آب شور ما رقم بخوره...
و اما چیز های جالب این سفر:
1- اگه توی دریا شکی بوجود اومد بر خلاف خشکی حتما حالت بدش رو در نظر بگیرید والا می میرید به همین سادگی!
2-درسته که علم و تکنولوژی و ماهواره و دانشمندان آمریکایی درست هوا رو پیشبینی می کنند ولی محلی ها درست تر پیش بینی می کنند!!!
3- درسته که زیاد ماهیگیری نکردیم ولی موفق شدیم ناو هواپیما بر یو اس اس جرج دبلیو بوش که جدید ترین ناو هواپیمابر کلاس نیمیتس هست رو از نزدیک ببینیم!
4- هلیکوپتر گشت دریایی این ناو به دقت و از فاصله نزدیک قایق ما رو بررسی وشناسایی کرد که وقتی من دلیل این حساسیت رو به این قایق پرسیدم گفتند که هر قایقی که روی عرشه خودش اجسام فلزی بزرگ مثل وینچ موتور دار داشته باشه به همین دقت بررسی می شه!
5-تنبلی کار بدی هست تنبلی نکنید! وقتی با این بدبختی می رید فروزان خوب قلاباتون رو بررسی کنید و اگه لارمه عوض کنید.
6- بدن های پشت میز نشین ما توانایی محدودی داره لطفا در زمان انتخاب برنامه دقت کنید وگرنه مجبور می شید مثل ما ساعت های خوب ماهیگیری رو توی قایق بخوابید!
و یک کشف علمی:
توی این 2 شب انواع زیادی از پرنده های مهاجر رو دیدم که با آرایش های زیبای پروازی در دسته های 6 تا 14 تایی دور شعله مشعل فروزان می چرخیدن،درنا، فلامینگو، چند نوع غاز و مرغابی و انواع پرنده های دریایی دیگه، چند وقت پیش یه مستند از بی بی سی دیدم و دلیل این کار رو می دونستم! پرنده های مهاجر بعد از هزاران کیلومتر پرواز انرژی و همینطور ارتفاع پروازشون رو از دست می دن و دیگه توانایی بال زدن برای برگشتن به ارتفاع مطلوب رو ندارن، پس دنبال جریانهای بالارونده می گردن و چه چیزی بهتر از شعله 17 متری فروزان برای تولید این آسانسور مجانی! با چرخیدن دور این شعله و استفاده از هوای گرم بالارونده ی اون به راحتی اوج می گیرن و به مهاجرتشون بدون صرف انرژی اضافی ادامه می دن.
 ارادتمند آرش امینی.

سفر نامه سکوی نفتی فروزان ششم تا نهم آبان نود و سه  از رویا تا واقعیت

ویرایش شده توسط آرش امینی در تاریخ ۱۶/۱۲/۱۳۹۵   ۱۷:۲۳
شماره صفحه
برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.