کاور بهزاد فتحی
بهزاد فتحی
عکس پروفایل بهزاد فتحی

 


بهزاد فتحی    ۱۳۹۵/۱۲/۷   ۱۵:۲۹
4 
بهزاد فتحی

ورزش - ماهیگیری - ورزش ماهیگیری 

امروزه ورزش های بسیاری اعم از گروهی و انفرادی به شکل سازمان یافته در بین مردم ،رایج می باشند که به سبب جذابیتشان طرفداران بی شماری را به سوی خود کشانده اند . استقبال بسیار زیاد مردم در جوامع مختلف ، مقوله ورزش را به یکی از مهم ترین ارکان زندگی تبدیل کرده است .

با نگاهی  جامع به ماهیت  رشته های مختلف ورزشی ،خاستگاه اصلی همگی انها را در  " مبارزه و  تلاش بشر برای بقا" می یابیم . بقای بشر در طول تاریخ، مرهون مبارزه انسان با  سه مقوله مختلف بوده است

مبارزه انسان با انسان

مبارزه  انسان با طبیعت

مبارزه انسان  با بیماری

" ورزش "  و نقش بی بدیل آن به عنوان  مهمترین ابزار سلامت هر جامعه مطرح می گردد ، و البته تنوع رشته های ورزشی در واقع به عنوان " نماد" نیاز های متعدد  بشر برای بقا قابل  تامل می باشد . 

به عنوان مثال رشته های ورزشی دسته جمعی که با توپ انجام میشوند نمادی از جنگ های قبایل و ملت های مختلف در برابر همدیگر  بوده و حتی واژه توپ (Ball) در این مقوله نمادی از گلوله ها و توپ های جنگی مورد استفاده در جنگ ها می باشد .

ورزش های رزمی و دفاع شخصی  مبارزات انسان در برابر انسان برای بقا را تداعی میکنند . البته ورزش هایی چون رشته های مختلف دو و میدانی ،شنا ،وزنه برداری و ...  نشان از نیاز انسان به مهارت های گوناگون برای بقا داشته و هم اکنون نیز به عنوان نمادی از این نیازها در بین مردم در بالاترین سطح کیفی برگزار میگردد .

پیشینه این نیاز ها تاریح بشر را تبدیل به تاریخی خونبار و  مملو از خشونت کرده است . اما در جوامع پیشرفته کنونی ،  " انسان متمدن "  با پرهیز از جنبه های خشونت امیز نیاز های مزبور ، رشته های متنوع ورزشی را به تبدیل به " نمادی " برای "صلح" کرده است . هم اکنون تمامی مسابقات ورزشی که در سطوح مختلف برگزار میشوند ، پیام اور شعاری در راستای "زندگی" بهتر هستند و نه "مرگ"....

یکی از مهمترین نیاز های بشر برای بقا  ، "غذا" میباشد . در طول تاریخ این نیاز با استفاده از گیاهان و حیوانات  تامین شده است . با افزایش جمعیت و محدود بودن منابع طبیعی و پاسخگو نبودن  این منابع برای تامین نیاز غذایی ، کشاورزی و پرورش حیوانات جایگزین استفاده از این منابع شده است و با افزایش درک بشر از اهمیت منابع طبیعی ،  هم اکنون در "جوامع پیشرفته " تمامی تلاش ها برای حفاظت از این منابع خدادادی صورت می پذیرد .

یکی از منابع مهم در تامین غذای بشر ، استفاده از ابزیان می باشد که انسان در طول تاریخ  از این منبع مهم و مفید برای بقای خود استفاده کرده است. ولی  در این مقوله نیز افزایش جمعیت و محدود بودن منابع ابزیان اهمیت حفاظت  از منابع  ماهیان را بیش از پیش  ضرورت می بخشد . 
با بیان این مقدمه  و در شرایط کنونی که منابع طبیعی در وضعیت بسیار شکننده ای قرار دارند ، میتوان و باید "ماهیگیری ورزشی " را نیز به گونه ای اجرا نمود که کمترین اسیب را به طبیعت و منابع طبیعی وارد نماید . 
راهکار ساده است. سال هاست که کشور های پیشرفته الگو های مناسبی برای این منظور به کار گرفته اند که با تغییراتی در جهت بومی سازی کردن موضوع ، میتواند به الگوی سازمان یافته مناسبی دبرای ما تبدیل گردد . 
به طور کلی نخستین معیار ماهیگیری ورزشی رعایت این اصل مهم می باشد که اسیب های وارده به طبیعت و منابع طبیعی باید به حداقل ممکن برسد . اسیب ها جنبه های گوناگونی دارند .از الودگی های زیست محیطی تا کاهش و اتمام منابع ابزیان و موارد بسیار دیگر . رسیدن به این هدف نیز راهکار های بسیار و بعضا بسیار حساسی دارد که  چه بسا ممکن است ، بسته به شرایط زیست محیطی هر منطقه و هر اکوسیستمی متفاوت باشد . درک واقعی  این تفاوت ها و ارائه راهکار مناسب در هر ساختاری نیازمند بررسی دقیق و علمی ، توسط کارشناسان دارای صلاحیت خواهد بود .

با نگاهی به وضعیت کنونی جوامع مختاف در میابیم که منابع طبیعی به دلایل مختلف توان تامین کل و یا بخشی از غذای مورد نیاز ان جامعه را از دست داده است و افزایش جمعیت ، نیاز روز افزون به منابع غذایی بیشتر را میطلبد . از طرفی منابع طبیعی به دلیل محدودیت  در بازگشت پذیری و بازیابی خود توان ایفای نقش در این زمینه را از دست داده است . از این رو برای دوری جستن از نابودی چنین مکان هایی ،  حتی استفاده از  آنها برای کاربرد های ورزشی و تفریحی ، نیازمند قوانینی سختگیرانه است تا دچار نابودی فزاینده نگردند .

با این تعاریف و از انجاییکه لازمه پرداختن به  ماهیگیری ورزشی  وجود منابع ابی و البته دارای ماهیان هدف می باشد ، و با در نظر گرفتن محدودیت در منابع مزبور که به آن اشاره شد ، برای حفظ و استفاده همیشگی از چنین منابعی در کشورمان  ، به کار گیری شیوه های ماهیگیری مانند انچه از تقریبا دیرباز ، متئاول بوده راهی جز نابودی منابع مزبور نخواهد داشت .

با نگاهی به سیستم ماهیگیری ورزشی در کشور هایی که وضعیت مناسبی در این زمینه دارند به نکاتی کلیدی و عام بر می خوریم و با کمی تامل ، در میابیم که ما هم برای داشتن ورزشی خوب و باکیفیت از نوع ماهیگیری ، ناگزیر از  پیمودن همان راه هستیم . 
مهمترین ویژگی در این راهکار بنا بر زنده ماندن ماهی و بازگرداندن آن به زیستگاه خود گذارده شده است .

در این راهکار از شیوه ها و ابزاری استفاده میگردد که بیشترین لذت از صید را نصیب ماهیگیر نماید و ماهی صید شده با کمترین اسیب رها می گردد.  در این راهکار، مجوز ماهیگیری در مکان های مختلف اعم از طبیعی و یا مصنوعی صرفا برای ماهیگیرانی صادر میگردد که دوره های توجیهی و تخصصی و کارگاه های عملی موثری را گذرانده و صلاحیت علمی و عملی انها برای این ورزش احراز شده است .

 در این راهکار هزینه های اخذ شده بابت صدور مجوز های ماهیگیری که به صورت منطقه ای و یا سراسری اخذ میگردند دو ویژگی مشخص دارند . 
اول این که این هزینه ها با یک ساز و کار مشخص و شفاف صرف بهبود وضعیت ماهیگیری ورزشی شده و در راستای مربوطه هزینه میگردند . دوم این که مبالغ در یافتی از ماهیگیران  متناسب با خدمات ارائه شده می باشند . 
در سیستم ماهیگیری کشور های پیشرفته برگزاری دوره ها و برنامه های اموزشی توسط شرکت ها و تیم های ورزشی شناخته شده بسیار رایج می باشد و معمولا "ماهیگیران ورزشی " همواره خود  را نیازمند شرکت در این دوره ها میدانند و هزینه های مربوطه را با جان و دل میپردازند .

در جامعه ماهیگیری کشور هایی پیشرفته حسادت ،  محلی از اعراب ندارد و غالبا ماهیگیران به دیگر ماهیگیران به دیده هم رشته ای مینگرند و موفقیت های انها را تحسین میکنند . در جامعه ورزشی مزبور "غالب" اتفاقات در راستای ایجاد فضای مثبت در این رشته رقم میخورند .

در این جامعه ورزشی ، استقبال از مکان های ماهیگیری ورزشی  مصنوعی با  امار ماهی مناسب  به عنوان یک روال طبیعی پذیرفته شده است  و ماهیگیران ، صید در چنین فضاهایی را عار نمیدانند . هم اکنون بسیاری از رکورد های ثبت شده جهانی در چنین فضاهایی رقم خورده اند .

در این کشور ها به دلیل اقبال و استقبال ماهیگیران ، مکان های ماهیگیری با شبیه سازی از مکان های طبیعی ایجاد میگردند  تا ماهیگیران حس و حال بودن در طبیعت را کاملا درک کنند و البته با رضایت خاطر نسبت به پرداخت هزینه های بهره برداری از چنین مکان هایی اقدام میکنند . این تعامل دو جانبه ، افزایش روز افزون چنین مکان ها را در پی دارد تا با افزایش جمعیت ماهیگیران ، نیاز های مربوطه پاسخ داده شوند .

با تعاریف فوق و در نظر گرفتن شرایط  ماهیگیری  و منابع ماهیگیری در کشور خودمان ، برای ایجاد فضای خوب برای ماهیگیری ورزشی ، ما هم  ناگزیر از  ایجاد و سازماندهی یک ساز و کار مناسب سراسری  برای این رشته هستیم .  
به امید کامیابی - بهزاد فتحی 


بهزاد فتحی
+
نظرات کاربران:

mehdi

بسیار عالی آقا.انشاالله و با کمک اساتید محترم و پیشگامان و پیشکسوتان عزیز,شاهد پیشرفت روزافزون در این رشته زیبا باشیم.

از زحمات حضرتعالی و عزیزان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

همیشه شاد و پیروز باشید؛تا ما هم باشیم آقا

2     ۱۳۹۵/۱۲/۹   ۱۶:۳۳
mehdi
شبکه اجتماعی تخصصی ماهیگیران ایران

برای عضویت در خبرنامه
ایمیل خود را وارد کنید