کاور بهزاد فتحی
بهزاد فتحی
عکس پروفایل بهزاد فتحی

 


✳️ نقش   آردها   (flour)  در طعمه کپور ✳️

آردها تشکیل دهنده بخش مهم وعمده ای از جوشانده هستند. ساخت جوشانده بدون استفاده از آردها هر چند غیر محتمل نیست ولی تاثیر مثبت استفاده صحیح از این منبع در ساخت جوشانده الزامی و غیر قابل انکار است .

آردها تامین کننده بخش مهمی از خواص جوشانده از جمله کربوهیدرات ، ویتامین ، پروتئین ، هستند . علاوه بر تامین خواص مورد نظر ، آردها نقش اساسی قوام دهی جوشانده را نیز بر عهده دارند . در واقع بدون استفاده از آرد ، جوشانده ما قوام لازم جهت ماندگاری در داخل آب را نخواهد داشت .

آردها حاوی مقادر متنابهی از نشاسته هستند . هر چند نوع نشاسته در آردهای مختلف از نظر ساختار سلولی – مولکولی متفاوت است . نقش قوام دهی آردها وابسته به نوع و میزان این نشاسته است . 

غلات منابع تولید آرد، بسته به نوع و نژاد متنوعی که دارند حاوی انواع و مقادیر مختلفی از نشاسته ، پروتئین ، ویتامین و املاح منحصر به فرد می باشند . 

برخی از آردها بدون جداسازی سبوس غلات تهیه میشوند که رنگ تیره تری نیز دارند . با توجه به غنای سبوس ، این آردها حاوی مقادیر بیشتری از ویتامین ها و پروتئین ها و املاح خاص هستند و از این رو استفاده از این آردها تاثیر بهتری نیز در کیفیت جوشانده خواهد داشت . 

با توجه با تنوع بسیار زیاد غلات ، انواع زیادی از آرد ها قابلیت استفاده در جوشانده را دارند لذا با توجه به رویکرد بنده، معرفی مواردی است که خود استفاده کرده و نتیجه گرفته ام . از این رو آرد های زیر را جهت استفاده در ساخت جوشانده توصیه میکنم . 

1 – آرد سمولینا 

 آرد سمولینا به دلیل استفاده از رنگ دانه های بتاکاروتن رنگ  زرد کهربایی دارد و ذرات آن درشت تر از سایر آردها می باشند . مقدار پروتئین آرد سمولینا از سایر آردها بیشتر است . آرد سمولینا ضروری ترین آرد در ساخت جوشانده محسوب میگردد . توصیه میکنم مقدار 40 الی 50 درصد مخلوط پایه را از این آرد انتخاب نمایید  

2 – آرد سویا 

سویا از بهترین و غنی ترین منابع گیاهی پروتئین میباشد و آرد سویا نیز حاوی مقادیر قابل قبولی پروتئین و املاح مفید میباشد . از این رو آرد سویا نیز یکی از بهترین و کار امد ترین منابع آرد در ساخت جوشانده تلقی میگردد . 

3 – آرد ذرت 

ذرت با طعم شیرین و خواص استثنایی خود به عنوان  یکی از جذاب ترین طعمه ها برای کپور شناخته شده است . از این رو آرد ذرت نیز یکی از بهترین منابع آرد در ساخت جوشانده کاربرد دارد 

4- آرد برنج 

آرد برنج نیز به دلیل دارا بودن ویتامین های خاص میتواند نقش مناسبی را در ساخت جوشانده های کپور ایفا کند . یکی از دلایل موفقیت به نظربنده رها شدن برنج توسط انسانها در طبیعت و ورود انها به آب های زیستگاه کپور و عادت ماهی ها به طعم برنج می باشد 

با توجه به خواص آین آردها استفاده از سبوس ها نیز غنای آردهای مصرفی را از نظر پروتئین و ویتامین ، ارتقا داده و تاثیر مثبتی در جذب بهتر کپور خواهد داشت 

با معرفی آرد های مفید  برای ساخت جوشانده ترکیب حداکثر سه آرد را توصیه میکنم . برای این ترکیب 40 الی 50 درصد از سمولینا و مابقی ترکیبی مساوی از دو آرد دیگر ، نیاز شما را مرتفع خواهد کرد . 

✅ یک نکته مهم در استفاده از انواع آرد ها در طعمه کپور ، نیاز به پخت مناسب برای در دسترس قرار گرفتن خواص ارد ها می باشد . برخی از ماهیگیران با این تحلیل که بو و احیانا خواص مواد نشکیل دهنده  طعمه ،  در اثر فرایند جوشاندن و ... از بین میرود ، دنبال جایگزینی فرایند های متفاوت برای دستیابی به قوام جوشانده هستند . غافل از آن که آرد ها به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تشکیل دهنده طعمه ، تنها در اثر قرار گرفتن تحت یک فرایند مناسب پخت ، قابلیت هضم پذیری وتاثیر خواص را پیدا میکنند .  

پایدار باشید 

بهمن ماه 96 

بهزاد فتحی


بهزاد فتحی
+
نظرات کاربران:

شبکه اجتماعی تخصصی ماهیگیران ایران

برای عضویت در خبرنامه
ایمیل خود را وارد کنید